BRINGEBÆRTERTE

Terten har vært en favoritt hos oss i mange år både til fest og i hverdagen.

Vi lager den like mye i vinterhalvåret som om sommeren.

Vaniljekremen er god, og den er enkel å lage.

For meg er dette en basisoppskrift jeg bruker i fler sammenhenger.

Slik lager jeg den:

6,5 dl helmelk

130 gr sukker

4 eggeplommer

2 egg

30 g maizena

1 vaniljestang

0,5 dl kremfløte

Kok opp melk og vaniljestang. Pisk egg og sukker sammen, vend inn maizenamel og tilsett det varme, rør om og hell blandingen over i kjelen og kok til passe konsistens. Pass på å røre hele tiden.

Sett røren kaldt.

Slik lager jeg tertedeig:

125 gr smør (saltet)

100 gr melis

250 gr mel

3 egg guler

2 msk melk (eller vann)

Bland sammen smør og sukker, smøret kan med fordel være noe rom temperert. Tilsett mel og egg guler, blande godt. Tilsett til slutt melk og blande til en fast deig.

Forme deigen til en pølse og la stå kaldt min 1 tim, kan puttes i fryseren dersom man har dårlig tid.

Skjær skiver og press deigen ut i terteformen. Jeg bruker små teflon former og det fungere så det suser. Trenger ikke bakepapir eller smøring, og lett å løsne etter steking. Teflon formene er absolutt verdt en investering.

Deigen bør blindbakes først i ca 10 min på 180 -200 grader. Deretter stekes terten ytterligere i ca 5 – 10 min til jevn og brun i fargen.

Jeg bruker muffinsformer til blindbaking. Både ertene og muffinsformene kan gjenbrukes flere ganger.

Tips!

Skjær av overhengende kanter med skarp kniv mot formkanten når terten er fortsatt er varm.

Pisk kremfløten og bland sammen med vaniljekremen. Tilsett mer kremfløte dersom vaniljekremen virker for tykk i konsistensen. Bruk ballongvisp.

Sett sammen tertene, legg passe mengde vaniljekrem i terteskjellet, pynt med bær og passende urt på toppen. Sikt melis over rett før servering.

Hilsen

Annica

Kategorier: Terte

Abonner

Abonner på vår RSS strøm og sosiale profiler for å få oppdateringer.

Ingen kommentarer så langt.

Legg igjen en kommentar

Følg med

Få nye innlegg levert til din innboks.

Bli med 203 andre følgere

