PASTA BOLOGNESE

Pasta Bolognese

Pasta Bolognese

Er det ikke bare å steke kjøtt i panna og tilsette grønnsaker og litt tomat, og dermed en perfekt Pasta Bolognese?

Ja, på en måte er det riktig, fordi alle har sin egen variant av Pasta Bolognese. Det går i grunn av seg selv, og behovet for variasjon er minimal i det du står foran ovnen og skal tilberede en deilig Bolognese til middag.

Kan hende Pasta Bolognese ikke åpner opp for de store variasjonene, men jeg synes alltid det er inspirerende å smake en Pasta Bolognese som avviker ørlite fra det jeg ellers er vant til.

Denne opplevelsen fikk jeg da jeg skulle lage Pasta Bolognese a la Marcella Hazan.

Marcella bruker melk i kokeprosessen for å beskytte kjøttet fra syrene som tomatene og vinet tilfører. Dette er noe jeg overhode aldri hadde tenkt over dersom jeg ikke hadde vært så heldig å bli kjent med Marcellas «The Essentials of Italian Cooking».

Med dette ønsker jeg å dele med meg av en ørliten variasjon av Pasta Bolognese som jeg har satt stor pris på i mange år.

Velbekomme!

Ingredienser

500 gr karbonadedeig

2 gulrøtter

2 selleri

1 løk

1 1/2 boks krossede tomater

muskatnøt

2  dl hvitvin

2  dl helmelk

salt og sortpepper

Parmesan til servering

Finhakk grønnsaken og bryn av i panna, tilsett karbonadedeig og stek av det røde i kjøttet. Bruk gaffel til å blande kjøttet med grønnsakene. tilsett salt og sortpepper. Tilsett melken og kok ned, riv over litt muskatnøt og rør om. Tilsett vinen og kok ned, tilsett tomatene og kok på lav temperatur, rør jevnlig og kok videre i 3 tim eller mer. Tilsett vann dersom nødvendig. Det skal være så lite som mulig væske igjen i sausen helt til slutt.

Bland sausen med pasta og revet parmesan på toppen.

Just Feel Good With Food!

Hilsen

Annica

Stikkord: , , , ,

Kategorier: Kjøtt, Middag, Pasta

Abonner

Abonner på vår RSS strøm og sosiale profiler for å få oppdateringer.

6 kommentarer den “PASTA BOLOGNESE”

  1. Bjørni
    mars 18, 2011 kl. 7:28 pm #

    Hei, vil bare si takk for denne oppskriften. Hadde aldri kommet på å bruke melk uten den, og det gjør sausen bare så mye bedre. Tusen takk for flere særdeles velykkede pastakvelder!

    • mars 18, 2011 kl. 9:00 pm #

      :-)

      • Grethe
        oktober 26, 2011 kl. 11:30 pm #

        Hei!
        Spennende oppskrift som jeg skal prøve, men skal den koke i 3 timer????
        Håper du kan svare meg på dette.

        Hilsen
        Grethe

      • oktober 26, 2011 kl. 11:45 pm #

        Hei Grethe, Jo lenger den koker desto bedre, sånn er det bare med en ekte bolognese:) Den skal ihverfall ikke koke mindre enn ca 45 min, i så tilfelle kan du fint la sausen koke ganske kraftig. Husk på at sausen kan fryses.
        Lykke til:) Hilsen Annica

  2. Stine Farstad
    februar 13, 2013 kl. 3:49 pm #

    Hei, Annica – lager denne nå – den har kokt i to timer, og om en får vi gjester. Småsmaker – mmmmmmmmmmmmmmmmmm…………….. Tusen takk! :-)

    Stine

    • februar 22, 2013 kl. 10:18 am #

      Hei Stine, håper sluttresultatet ble bra:) Det er absolutt en av de beste oppskriftene på Bolognese:)
      Hilsen Annica

Legg igjen en kommentar

Følg med

Få nye innlegg levert til din innboks.

Bli med 203 andre følgere

