Bokhvetelomper med reker, avocadokrem og bondebønner

DSC_0432

 Her har du meg i utforskermodus:) Av en eller annen grunn fant jeg ut at jeg skulle lage tacolomper av bokhvete. Resultatet ble overraskende bra, her er det sikkert noen små justeringer som kan gjøres, men jeg må si at på første forsøk så duger denne oppskriften langt på vei. Konsistensen på lompene etter at de var stekt i panna ble herlig crispy, samtidig som de de hadde spenst i seg til å brettes uten at de falt sammmen. Et tilfredsstillende resultat med andre ord:) Fyllet må jo nesten bli etter smak og behag, jeg hadde lyst på reker. Etterhvert fant jeg ut at jeg hadde bondebønner fra Korsvold gård liggendes i fryseren. Barna kokkelerte sin egen taco så jeg rappet litt guacomole som jeg spisset med maiones og rømme. Friskt og godt!

DSC_0358

Ingredienser

4 pers

ca 1 kg reker

2 dl bondebønner (frosne, tørkede el i lake)

3 ss maiones

2 ss rømme

sitron

kajennpepper

Bokhvetewraps

2 dl bokhvetemel

salt

1/2 dl jordnøttolje

2-4 dl lunket vann

Maiones

1 eggeplomme

1 tsk sennep

salt

kajennpepper

jordnøttolje

sitronsaft

Avocadokrem

1 avocado

sitronsaft

kajennpepper

1 hvitløk

DSC_0361

Rør sammen bokhvetemel, salt, olje og ca 1 dl vann. Bland godt, tilsett resten av vannet til du har en pannekakeaktig konsistens, sett til side.

DSC_0356

Lag en maiones. Bland eggeplomme, sennep, salt og kajennpepper. Tilsett oljen dråpevis og pisk den inn til du har en tykk og fin konsistens. Smak av med sitron, salt og hvitpepper.

DSC_0348

Bruk enten frosne bondebønner eller bønner på boks. Disse bønnene kommer fra Korsvold gårds siste høsting og har ligget i min fryser en stund.

DSC_0371

Kok opp vann og hell over bønnene, la dem ligge ca 10 minutter, fjern skallet.

DSC_0372

Skrell rekene.

DSC_0386

Mos avocadoen med en gaffel og tilsett salt, pepper, presset hvitløk og en dash sitron. Bland sammen med reker, bønner, maiones og rømme. Smak av ytterligere med kajennpepper og sitron, eventuelt litt salt.

DSC_0367

Varm en teflonåanne med olje og stek små lomper på middels til høy temperatur. Legg over på en tallerken alt ettersom de blir ferdig. Disse skal være kalde, sånn sett kan de stekes på forhånd.

DSC_0415

Hilsen Annica

Stikkord: ,

Kategorier: Ukategorisert

Abonner

Abonner på vår RSS strøm og sosiale profiler for å få oppdateringer.

Ingen kommentarer så langt.

Legg igjen en kommentar

Følg med

Få nye innlegg levert til din innboks.

Bli med 203 andre følgere

