KLIPPFISK MED PAPRIKA PURE

Her skal jeg friste dere med en fantastisk god klippfisk som fint kan brukes i festlige anledninger.

Jeg fikk den selv servert i romjulen hos en god venn.

Oppskriften er hentet fra Penelope Casas og kokeboken «Delicious» The regional cooking of Spain

Jeg ser for meg at den elegant passer til nyttårsmenyen, enten som en forrett eller mellomrett.

Ingredienser

500 gr klippfiks utvannet

5 rød paprika

2 ss persillie i mortel

250 gr finhakket prosciutto

1 ss tomatsaus

1/2 tørket chilipepper

3 hvitløksbåter  presset

450 gr rødløk hakket

1 ss smør

5 ss olivenolje

Del paprikaen i to, fjern innmat og legg på brett med folie. Stek av skinn på grillmodus og høy temperatur.

Sett ovnen på lav tempreatur og tørk paprikaen så lenge som mulig, slik at saften og fuktkjøttet konsentreres.

Samtidig som parikaen står og godtgjør seg i ovnen skal hakket løk koke i olje sammen med hvitløk, skinke og persillie i ca to og en halv time på lav temperatur. Tilsett paprikaen i biter til blandingen og la koke ytterligere i ca 15 min. Bland sammen med tomatsaft, chilipepper, smør, salt og pepper. La det hele småkoke i ca 5 min.

Kjør hele blandingen helt til sutt i en blender og hell sausen tilbake i kjelen.

Fisken bør vannes ut i ca 2 dager i forkant.

Stek fisken lett i panna eller la den koke forsiktig sammen med sausen.

Nyt for dette er en höjdare!

Romjulhilsen

Annica

Stikkord: , , , ,

Kategorier: Middag

Abonner

Subscribe to our RSS feed and social profiles to receive updates.

3 kommentarer den “KLIPPFISK MED PAPRIKA PURE”

  1. Sigstedt Svingstang
    desember 29, 2010 kl. 2:18 pm #

    Klippfiks!

    • desember 29, 2010 kl. 3:14 pm #

      Oopps, her har det visst blitt byttet på bokstavene. Takk for tilbakemelding og fortsatt god em:) hilsen Annica

  2. Marianne Fuglestad
    mai 9, 2011 kl. 6:12 pm #

    Hei,

    Klippfisk med paprika saus høres alldeles perfekt ut på et tapas-bord. Jeg må bare prøve 🙂

    Du skriver prosciutto i oppskriften. Er det røkt eller kokt skinke som menes?

    I mellomtiden gjør jeg et forsøk med idsøe bacon.

    mvh Marianne

Legg igjen en kommentar